Na každý úsek novej pripravovanej alebo realizovanej diaľnice existuje po väčšine aspoň jedna petícia s masívnym nesúhlasom obyvateľov dotknutých regiónov (Prešov, Kysuce, Triblavina, obchvat Bratislavy) voči konaniam/nekonaniam, návrhom alebo následným zmenovým riešeniam, voči neúmerným zásahom do biotopov. Navyše s množstvom rozporuplných stanovísk štátnych orgánov, organizácií a samospráv s jediným spoločným menovateľom - NDS.
Rozporuplnosť prerástla dnes už do stavu, kedy samotní diaľničiari uplatňujú pri dvoch rôznych stavbách odlišný uhol pohľadu a argumentov, ako sme svedkami pri diaľničných križovatkách Triblavina a Blatné.
Dňa 22.11.2016 vydalo Ministerstvo vnútra SR, Prezídium Policajného zboru, Odbor dopravnej polície (ďalej len „MV SR PPZ ODP“) zamietavé stanovisko č. PPZ-ODP2-48-281/2016 k projektovej dokumentácii dočasného dopravného značenia pre diaľnicu D1 v úseku Senec – Blatné, križovatka Blatné. V odôvodnení nesúhlasu „MV SR PPZ ODP“ bola požiadavka pre zvýšenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky zachovať v každom smere na diaľnici tri jazdné pruhy pri vykonávaní prác.
K uvedenému stanovisku vypracovala NDS odpoveď zo dňa 14.12.2016, v ktorej sa odvolávala na nasledovnú argumentáciu:
- Križovatka Blatné je vo výstavbe v zmysle Zmluvných podmienok na výstavbu pre stavebné a inžinierske diela (červená kniha – FIDIC), kde Zhotoviteľ stavby realizuje stavbu podľa odsúhlasenej dokumentácie v zmysle právoplatného stavebného povolenia,
- Nebude možné pokračovať v stavebných prácach a bude potrebné zabezpečiť novú dokumentáciu, uskutočniť súvisiace legislatívne procesy novej zmeny stavby pred dokončením, vrátane posudzovania vplyvov na životné prostredie, čo bude predstavovať ODSUN TERMÍNU UKONČENIA VÝSTAVBY križovatky Blatné,
- Zhotoviteľ nemôže pokračovať v stavebných prácach v zmysle vecného a finančného harmonogramu,
- Vynútené nové majetkoprávne vysporiadania a ďalšie finančné a technické opatrenia nad rámec Zmluvy o dielo uzavretej so zhotoviteľom stavby,
- Výstavba, ako aj harmonogram výstavby križovatky Blatné sú intenzívne sledované širokou verejnosťou, ako aj občianskym združením Križovatka Blatné a každý posun termínu ukončenia je medializovaný.
Diaľničiari vo svojom stanovisku pre diaľničnú križovatku Blatné plne prebrali argumentáciu aktivistov ku diaľničnej križovatke Triblavina, pri ktorej ale uplatňovanie všetkých uvedených dôvodov a dopadov priamo potierajú. Navyše sa samotní aktivisti, ktorí od začiatku pre diaľničnú križovatku Triblavina nechcú nič iné, ako výstavbu podľa povolení s dodržaním časových termínov výstavby podľa zmluvy, dostávajú do tvrdých atakov a obviňovaní za sklzy vo výstavbe. Tieto ataky si osvojil aj najväčší developer v okolí diaľničnej križovatky Triblavina spol. Starland, ktorá na FB Chorvátsky Grob – občianska komunita dňa 09.02.2017 uviedla k mojej osobe a aktivistom za OZ Triblavina nasledovný odkaz :
„Vďaka ľudom ako ste Vy a OZ Triblavina sa nestihla stavebná sezóna a mešká dokončenie diaľničnej križovatky Triblavina na ktorú zúfalo čaká 120 000 ľudí v regióne.“
Samotné stanovisko „MV SR PPZ ODP“ zo dňa 22.11.2016 ku diaľničnej križovatke Blatné ohľadom zachovania troch jazdných pruhov v každom smere na diaľnici pri vykonávaní prác pre zvýšenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky iba potvrdzuje, akú logiku a zdôvodnenie mali mať priľahlé obslužné komunikácie popri diaľnici t.j. kolektory na celej trase od Bratislavy do Trnavy.
Dianie okolo diaľnic neutíchne pokiaľ budú mať ľudia právo, ochotu a silu za seba a svoj región bojovať, a to nie len so štátnym aparátom. Je iba na nás, aký tlak vyvinieme na tých, ktorí si pre rôzne stavby a úseky diaľnic vyberajú vhodnú argumentáciu, ktorá ale následne zlyháva na preukázaní faktov.