reklama

Ani na západe nič NIE JE. Triblavina – križovatka v poli

Je úmorné bojovať s mašinériou štátneho aparátu na všetkých frontoch a je fakticky nemožné ju poraziť. Zvlášť, ak sa za chyby a prešľapy úradníkov pri presadzovaní zákulisných cieľov, verejne osočujú obyvatelia a aktivisti.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Jediným nekompromisným ukazovateľom potom zostáva čas a nečinnosť. Platí to aj v prípade konania ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka, ku ktorému sa v útokoch na obyvateľov pripojil aj terajší župan BSK Juraj Droba a niektorí starostovia obcí. Je to ten župan, ktorý zamestnal ako riaditeľa odboru dopravy na BSK - Michala Halabicu. Ten v minulosti presadzoval riešenie diaľnice D1 bez kolektorov, verejne obhajoval obchádzanie územného plánu župy, keď pracoval na Ministerstve dopravy a vystupoval ako jeden z dopravných expertov. Župa teda zrazu prebrala názory tých, s ktorými v roku 2016 nesúhlasila, keď chcela aj vybudovanie kolektorov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Fakt je však taký, že hoci NDS podala žiadosť o zmenu stavby pred dokončením na diaľničnú križovatku Triblavina bez kolektorov v decembri 2015, po uplynutí takmer 2,5 roku zostáva pre motoristov naďalej iba križovatkou v poli bez preukázania reálneho napojenia na existujúcu regionálnu cestnú sieť. Je preto hrubým zavádzaním zo strany samotného ministra a ostatných predstaviteľov, že aktivisti budú mať zodpovednosť za to, že stotisíc ľudí z okolia sa nedostane na čas do práce, lebo žiadne pripojenie tak ministerstvo, ako aj NDS a župa doteraz nevedia garantovať.

Obchvat Grobov a obchvat Pezinka

Hlavná tepna malokarpatského regiónu s prípojom na DK Triblavina nemá do dnešného dňa povolený ani meter úseku. Pritom už 26. apríla 2016 sa na pôde BSK konalo záverečné prerokovanie dokumentácie na územné rozhodnutie pre I. etapu tohto obchvatu od DK Triblavina v dĺžke 1,2 km v katastri obce Chorvátsky Grob. Mimochodom, trasovanie BSK ponúkli ako kompromis obyvatelia a aktivisti. Nie úradníci, nie zástupcovia samosprávy, ktorí dnes prezentujú svoju kritiku. Samotný starosta obce Chorvátsky Grob Radovan Benčík v tom období namiesto rokovania o konečnom trasovaní, prezentoval cestu vyvlastňovania vlastníkov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Za éry súčasného župana sa dňa 1. februára 2018 konalo veľké stretnutie k tejto ceste, prijali sa termíny, župan vydal svoje programové vyhlásenie. Napriek tomu sa ani po uplynutí takmer 3 mesiacov v procese vybavovania povolení pre túto cestu nič neurobilo. Nehovoriac o procesoch výkupov pozemkov, stavebnom povolení, času potrebnom pre obstarávanie – dokumentácie, realizáciu. Županom prezentovaný cieľ pre sprevádzkovanie aspoň prvého úseku cesty v rokoch 2020 - 2021 je nereálny a zostáva len v rovine sľubov bez konkrétnych krokov. Naviac existuje vyjadrený nesúhlas s pokračovaním trasovania II. etapy tejto cesty cez lokalitu Malý Raj a Zátišie v katastri obce Slovenský Grob, kombinovaný s problémom existencie vysokotlakového potrubia plynu vo vymedzenom koridore.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prepojenie DK Triblavina s cestou I. triedy /Cesta na Senec/

V štandardne vyspelej spoločnosti by každý očakával, že projektovanie diaľnic s jasným prepojením na priľahlú cestnú sieť majú v rukách poverené štátne inštitúcie. Ako je ale zabezpečené pre motoristov aspoň v papierovej forme toto prepojenie? NIJAKO!! Určite ale vieme, že sa na diaľnicu dostane súkromný investor priľahlého logistického centra Mountpark a rovnako spoločnosť STARLAND, v ktorej srdci 300ha pozemkov sa križovatka Triblavina navrhla. Dnes totiž existuje iba povolenie od vyúsťovacej okružnej križovatky DK Triblavina na časť cestnej komunikácie, ktorá zabezpečuje prístup z logistického centra na D1. Prepojenie križovatkou so Seneckou cestou, ako aj zvyšná časť úseku o dĺžke 150 m nie sú legislatívne zabezpečené.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak si odmyslíme dnešnú situáciu a DK Triblavina by sa stavala podľa pôvodného plánu, teda s kolektormi, tak napriek tomu by to dnes bola stále len križovatka v poli. Nedá sa na ňu vôbec napojiť a teda by ju žiadni obyvatelia nemohli plnohodnotne využívať. Žiadni motoristi by po nej nejazdili, aj keby bola hneď dnes križovatka postavená. Ubehli 2 roky od “skvelého nápadu” postaviť križovatku bez kolektorov a aj tak stále nie sú žiadne pripájacie cesty ani v papierovej forme s platnými povoleniami. Nie pre aktivistov, ale nečinnosť a flagrantnosť úradníkov a našich volených zástupcov. Stále chýba obchvat Grobov aj kompletná prípojka na Seneckú cestu.

Počas zmien diaľnice D1 a zmien DK Triblavina sa ukázalo množstvo rozporuplných vyjadrení od ministra, NDS, zo strany predstaviteľov BSK a priľahlých obcí. V tých sa ukázalo, že jedinou snahou je za každú cenu pretlačiť súčasné riešenie bez zákonných procesov, bez preukázania verejného záujmu. Minister dopravy Árpád Érsek verejne vyhlásil, že pokiaľ bude on ministrom, kolektory nebudú. Ako môže potom objektívne rozhodnúť o Rozklade, ktorý podali aktivisti? Svojim vyjadrením vopred prejudikoval Rozhodnutie a vyjadril predpojatosť.

Je rovnako na zamyslenie, ako sú chránené občianske združenia, ktoré tvoria jeden zo základných pilierov občianskej spoločnosti, ako nástroje na obhajovenie práv občanov a presadzovanie verejného záujmu. Verejné vyjadrenie ministra dopravy bolo hrubým útokom na občiansku spoločnosť.

Je nespochybniteľné, že vďaka dvojročnému neutíchajúcemu úsiliu aktivistov sa dosiahlo, aby sa vôbec niekto prípojnými cestami od DK Triblavina a tiež riešením súvisiacej kolabujúcej regionálnej dopravy začal zaoberať aspoň v rovine teoretických sľubov a možností. Ak by aktivisti neboli alebo by ich aktivita dvojročnými atakmi od čelných predstaviteľov štátu, samospráv a záujmových skupín utíchla, dnes by v poli stála križovatka pre nikoho resp. pre vyvolených, ale pre verejnosť by neponúkala nič.

Jozef Selep

Jozef Selep

Bloger 
  • Počet článkov:  34
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som aktívny obyvateľ v obci Chorvátsky Grob. Považujem za nutné mať a prejaviť vlastný názor pri poznaní názoru a konaní druhých, na základe čoho môžem následne eliminovať vlastnú neznalosť a ospravedlňovať moje omyly, ako aj neznalosť a omyly druhých. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu